25 Oct 2013

Які сюрпризи ми чекаємо від держбюджету 2014?

0 Comment
Які сюрпризи ми чекаємо від держбюджету 2014?

Які сюрпризи ми чекаємо від держбюджету 2014?

Не має значення, як називатиметься держбюджет – розвитку або інвестиційного розвитку, він як і держбюджет 2013, 2012, і 2005, і 2003-го року був і буде соціальним. У нас щороку держбюджет носить соціальну спрямованість. Близько 60-70% витрат грошей з держбюджету – це виплата пенсій, зарплат бюджетникам, і тільки 10-12% можна направити на розвиток економіки. Можна спрямовувати і більше, але для цього потрібно або підняти податки, чого ніхто не любить, або урізати пенсії і заробітну плату бюджетникам, що ще гірше.

Як кажуть, доводиться виходити з реалій. А реалії у нас такі, що соціальних виплат з держбюджету багато і ще раз багато.
У зв’язку з тим, що немає ще чітких даних, яка ціна на газ для України від Росії буде в 2014 році, і немає остаточної домовленості з МВФ щодо нового кредиту, процес складання держбюджету на наступний рік затягується. Не виключено, що у разі отримання кредиту від МВФ, наступного року доведеться підвищувати тарифи на газ для населення, а це означає, що потрібно буде за рахунок держбюджету забезпечити компенсаційні виплати для соціально незахищених верств населення при оплаті за газ. У будь-якому випадку не можна буде просто підвищити ціни на газ для населення і не включити до держбюджету компенсаційні виплати. І як завжди, є остання надія, що Росія піде на поступки і знизить ціни на газ для України. Тому ведемо переговори, лаємося, миримося і чекаємо.

Істотно майбутнє держбюджету України залежить від підписання або непідписання договору про асоціацію з ЄС. На даний момент очікується, що договір з ЄС буде підписаний – якщо наші політики в останній момент не зуміють створити проблеми самі для себе. Це вони у нас уміють. Тому, щоб вже зараз можна було чітко прорахувати бюджет, потрібні і чіткі орієнтири на угоду. Нещодавно Європарламент підтримав ідею підписання договору про асоціацію з ЄС, але при дотриманні всіх вимог ЄС. Ці вимоги багато в чому носять політичний характер, але без них економіка поки що перебуває в очікуванні. Так що, швидше за все, держбюджет буде готовий на початку грудня. І тоді, за нашою традицією, буде прийматися держбюджет на наступний рік під святкові вигуки зустрічі Нового року.

І хоча ще немає остаточного варіанту держбюджету на 2014 рік, можна вже зараз сказати, що це буде передвиборчий бюджет. А це означає, що в 2014 році обов’язково виростуть і пенсії, і заробітні плати бюджетників. Поки відкритим залишається питання – наскільки виростуть. Якщо врахувати, що зростання прожиткового мінімуму на 2014 рік закладене на рівні близько 7%, то, швидше за все, зростання і пенсій і заробітної плати бюджетників буде близько 10%. Щодо самого зростання, цей процес буде починатися в другій половині наступного року. Розробники держбюджету пояснюють таке бажання тим, що для того, щоб забезпечити зростання пенсій і заробітної плати, потрібен час, щоб накопичити потрібні доходи держбюджету. Економічна логіка. А от політики говорять, що зростання пенсій і заробітної плати потрібно проводити ближче до виборів. Політична логіка. У будь-якому випадку зростання пенсій і заробітної плати, насамперед, бюджетників у 2014 році буде. Хоча, як завжди, хотілося б більше зростання, ніж 10%.

Щодо наших витрат з держбюджету завжди ведуться великі суперечки і розмови. Ось і зараз політики всіх мастей і напрямків, насамперед від опозиції, просто завалюють державні органи пропозиціями та законопроектами з нескінченними проханнями збільшити фінансування тих чи інших груп населення або регіонів. Не відстають від них і представники різних міністерств і відомств, які лобіюють збільшення своїх витрат. Може, тому так багато останнім часом розмов про держбюджет і так мало конкретики.

Якщо зібрати всі прожекти політиків, то ніяких грошей не вистачить з держбюджету ні в цьому, і ні в тому році, щоб покрити всіх їх запити. Дуже часто політики бездумно лобіюють різні законопроекти популістського характеру, не думаючи, де візьмуться гроші на їх фінансування. Як класичний приклад: спеціальні виплати для дітей війни, які пролобіював лідер соціалістів товариш Мороз. Закон пролобіювали, а от грошей на його реалізацію немає, і не може бути. І ще на стадії прийняття цього популістського закону треба було зрозуміти, що немає джерела фінансування. І таких популістських законів у нас дуже багато. Тільки попередні прорахунки показують, що для того, щоб профінансувати всі популістські закони про різні виплати і фінансування різних програм популістської спрямованості, потрібно як мінімум 300-400 млрд. грн додатково, а це майже весь наш держбюджет на рік. Вже давно назріла ідея провести інвентаризацію цих популістських пільг і законів і радикально їх зменшити, залишивши тільки дійсно пенсії та виплати для осіб, які внаслідок своїх фізичних можливостей не можуть самостійно заробляти гроші. А роздавати гроші тільки для того, щоб підняти рейтинг політика, це безглуздо. Ніяких грошей не вистачить. Ні зараз і ні в майбутньому.

І раніше, і останнім часом політики дуже люблять говорити, що для того, щоб вистачало грошей у держбюджеті, потрібно зменшити корупцію. Ніхто не сперечається, що наша корупція не спить і дійсно створює проблеми для державних фінансів. От саме для того, щоб зменшити корупцію в Україні, і пропонується прийняти найближчим часом законопроект про посилення боротьби з корупцією – відповідно до рекомендацій ЄС. Подивимося, як наші політики, борці з корупцією, будуть голосувати за цей законопроект. Але тут потрібно ще врахувати таку особливість, що корупція в Україні була і буде, але навіть, якщо її мінімізувати до рівня Польщі або Словаччини, то це дасть економію бюджетних коштів на рівні 15-20 млрд. грн, не більше. Міф про те, що можна прибрати корупцію і підвищити заробітну плату в рази, це просто міф політиків. На даний момент загальні витрати держбюджету становлять майже 500 млрд. грн, тому навіть двадцять мільярдів істотно не дозволять наростити розмір пенсій або заробітних плат.

Головним чинником зростання витрат держбюджету залишається зростання доходів і тільки доходів. А це залежить не стільки від політичних гасел про боротьбу з корупцією, скільки про прийняття реальних економічних законів типу закону про трансфертне ціноутворення, про фінансові векселі, про обмеження готівкових розрахунків, про електронну звітність і т.д. Якщо Україна вирішила підписувати договір про асоціацію з ЄС, варто і бізнес перебудувати під методи ЄС. Інакше – навіщо такий договір? Будемо вчитися робити бізнес по-європейськи. І, може бути, тоді дійсно ми поміняємо метод формування нашого держбюджету. У ЄС спочатку розраховують, скільки буде доходів, і потім рахують, як будемо їх витрачати. А у нас навпаки: спочатку розраховуємо, скільки ми хочемо витратити з держбюджету, а потім думаємо, де братимемо доходи для бюджету.

Яндекс.Метрика Рейтинг@Mail.ru